BAHGIAN 6 MURSYID MAULAWIYYAH HAZRAT CHELEBI ATAU MAQAM I CHELEBI PEMIMPIN KETURUNAN MEVLEVI ATAU MALAUWIYYAH

Selama lebih dari 700 tahun, otoritas tertinggi untuk semua pusat Mevlevi merupakan keturunan langsung dari Mawlânâ Jalâluddîn Rûmî, yang disebut “Hazrat-i Chelebi” (“Yang Mulia Chelebi”) atau “Maqâm-i Chelebi” (“Peringkat Yang Maha Tinggi the Chelebi “) atau” Chelebi Efendi. “

Ini juga keturunan cucu Mawlan. Kuasa terpusat ini, yang berpusat di Turki, tetap utuh selama berabad-abad dan jarak jauh – sama ada tekke Mevlevi berada di Turki, Mesir, Bosnia, Yunani, atau Arabia. Perkataan “chelebi” merupakan perkataan Turki yang telah lama digunakan untuk bermaksud seorang lelaki yang bagus, terpelajar, dan halus. Kerana itu juga merujuk kepada keluarga Chelebi (dieja dalam bahasa Turki sebagai “Çelebi”) yang merupakan keturunan langsung dari Mawlânâ; itu juga bermaksud “pemimpin Mevlevis.”

dengan cara tradisinya, Maqâm-i Chelebi [Makam-I Çelebi atau Makam-Çelebi dalam bahasa Turki moden] mewarisi Copyright untuk menjadi ketua syekh dan pôstneshîn [Turki: postneshin] (pemimpin Majlis Doa Samâ` / Sema, atau Whirling) di pusat Mevlevi [tekke] di Konya], di mana Mawlânâ Rûmî dikebumikan. Setiap pengganti Maqâm-i Chelebi diberi latihan darwis Mevlevi di pusat Mevlevi lain sebelum menjadi syekh dan postneshin di pusat Konya. Penggantian merupakan patrilineal: keutamaan diberikan kepada anak lelaki tertua dari Maqâm-i Chelebi sebelumnya, anak lelaki lain (bila anak sulung tak rela atau tak Bisa menunaikan tanggungjawab, atau tak mendapat sokongan untuk dipilih), anak lelaki Chelebi yang mendahului sebelumnya Maqâm-i Chelebi, saudara lelaki Maqâm-i Chelebi sebelumnya, cucu Chelebi lain yang mendahului Maqâm-i Chelebi sebelumnya, dan sebagainya. Semasa akhir zaman Kerajaan Uthmaniyyah, Perintah Mevlevi begitu terperangkap dengan pemerintah sehingga Sultan Empayar terlibat dalam persetujuan penggantian. Semasa era moden, Maqâm-i Chelebi seterusnya dipilih oleh anggota keluarga Chelebi.

Tidaklah wajib bahawa Maqâm-i Chelebi dikurniakan kemajuan rohani dan kebijaksanaan rohani yang luar biasa. Itu diperlukan untuk pemimpin nombor dua Mevlevis: Pengarah Kerohanian Mevlevi Tariqat, pemimpin spiritual spiritual [murshid] dari semua syekh dan pengikut Mevlevi yang disebut Sar-i Tarîq [“Sertarik,” dalam bahasa Turki moden] , yang dilantik oleh Maqâm-i Chelebi. Sebaliknya, Maqâm-i Chelebi mempunyai kewenangan pentadbiran untuk membuat keputusan penting untuk melindungi kesejahteraan organisasi Mevlevi dan tradisi Mevlevi dan untuk meneruskan pertumbuhannya – keputusan yang juga melibatkan petunjuk Ilahi.

 

Walaupun para syekh memutuskan bagaimana dan apa ajaran dan tradisi Mevlevi yang mereka ajarkan (biasanya di bawah otoritas Ser-i Tarik, atau Ketua Syekh), Makam-i Chelebi berhak untuk diberitahu mengenai kandungan apa yang diajarkan oleh para syeikh (yang merupakan sebahagian dari tugasnya untuk memastikan tradisi Mevlevi dijaga).

Pemimpin keturunan dari semua Mevlevis, Maqâm-i Chelebi merupakan Faruk Hemdem Çelebi [Ejaan Arabo-Parsi: Fârûq Hamdam Chalabî], anak lelaki dan pengganti ayahnya (Jelaluddin M. Bâqir Chelebi, yang meninggal di tahun 1996 – lihat “Laman Web Keluarga Chelebi” di www.mevlana.net); dia merupakan Hazrat-i Chelebi, cucu Mawlânâ Jalâluddîn Rûmî generasi ke-22, dan Chelebi Maqâm-i ke-33 (dengan Mawlânâ Rûmî dikira sebagai yang pertama).

Kakek buyut Chelebi Efendi, Abdul-Halim Chelebi (wafat, 1925), merupakan Grand Chelebi terakhir dari Perintah Mevlevi semasa Empayar Uthmaniyyah sehingga pembubaran kerajaan setelah Perang Global I dan undang-undang tahun 1925 (Tekke ve Zaviye Kanun) yang menjadikan semua organisasi sufi tak Absah (undang-undang yang berlanjutan hingga sekarang). Kakeknya, Maqâm-i Chelebi ke-31 merupakan Mehmet Bâqir Chelebi (lahir 1901 di Manisa Mevlevihane, meninggal, 1944); dia tinggal di Aleppo, Syria dan merupakan pemimpin antarabangsa semua pondok Mevlevi di luar Turki dari 1925 hingga 1937, saat dia diusir dari Syria. Kakek buyut Celebi Efendi (bawah, kiri) dan datuk (bawah, kanan) dikebumikan di sebelah YenikapI Mevlevihanesi di Istanbul.

Bapa Chelebi Efendi (di bawah, kiri), Maqâm-i Chelebi ke-32, merupakan Jelaluddin M. Bâqir Chelebi yang dilahirkan di Aleppo, Syria, dianugerahkan doktor kehormatan, meninggal di Istanbul di tahun 1996, dan dikebumikan di Konya. Faruk Hemdem Çelebi Efendi (di bawah, kanan) juga dilahirkan di Aleppo, Syria di tahun 1950.

 

Ini merupakan tradisi Mevlevi bahawa tak ada yang boleh mempunyai gelar “Syekh Mevlevi” (diberi izin untuk memakai “selendang sorban syeikh” [dastâr]) melainkan bila ini disahkan oleh Chelebi Efendi saat ini: dalam hal seorang syeikh baru, dengan izin bertulis [ijâzat] yang ditandatangani oleh Maqâm-i Chelebi untuk pangkat dan tanggungjawab menjadi seorang syeikh; dalam hal seseorang yang diberi izin [ijâzat] untuk menjadi syeikh oleh Maqâm-i Chelebi sebelumnya, penerimaan janji baru [bay`at, bey’a] kesetiaan kepada otoritas Chelebi Efendi yang baru.

Ini bererti bahawa seseorang yang telah dipilih oleh seorang syeikh Mevlevi untuk menjadi “wakil” atau “wakil” [khalîfa, halife] (dan kebenaran untuk ini juga mesti disetujui oleh Maqâm-i Chelebi), peringkat yang melibatkan beberapa orang wewenang mengajar sebagaimana yang didelegasikan oleh syekhnya, dengan cara otomatis tak Bisa menjadi syekh Mevlevi setelah kematian syekh Mevlevi-nya. Dia mesti mendapat kebenaran Maqâm-i Chelebi untuk menjadi seorang syeikh. Dan seseorang yang telah diberi gelaran “halife” oleh seorang Syekh Mevlevi wajib berhati-hati untuk tak menyimpulkan bahawa ini merupakan hal yang sama dengan “menjadi seorang syeikh” (dengan tutorial yang sama mungkin ada sedikit perbezaan antara menjadi ” halife “dan” shaykh “dalam beberapa pesanan sufi Turki yang lain). Begitu juga, tajuk “shaykh” atau “shaykha” atau “pôstneshîn” dalam organisasi Mevlevi yang bebas juga tak Absah dalam tradisi Mevlevi.

Oleh kerana semua syekh Mevlevi tetap seperti itu dengan terus diterima oleh Chelebi Efendi saat ini, ini berarti pangkat syekh mereka Bisa diambil bila mereka Dehidrasi penerimaan oleh Chelebi Efendi saat ini, seperti oleh pelanggaran atau inovasi yang tak Bisa diterima terhadap tradisi Mevlevi atau kegagalan etika yang sangat serius. Individu seperti itu mungkin diminta untuk mengembalikan selendang serban Mevlevi [destar] dan ijâzat (izin bertandatangan) mereka ke Maqâm-i Chelebi. Ini juga bermaksud bahawa bila pemegang pangkat Makam-i Çelebi mati, maka semua syekh Mevlevi yang diterima sebelumnya wajib membuat janji setia yang baru [bay`at, bey’a] kepada penggantinya dari keluarga Mevlana, Chelebi yang baru Efendi – janji yang mesti diterima – supaya tetap disetujui sebagai Syekh Mevlevi.

Permit semasa untuk menjadi Syekh Mevlevi disebut sederhana, “izin dokumen” [nama icaz] dengan itu mengelakkan perkataan “syekh,” Disorientasi satu judul yang digunakan dalam organisasi sufi yang dibuat haram menurut undang-undang 1925. Nama yang betul yang digunakan di zaman Uthmaniyyah merupakan “dokumen shaykhhood” [meshihatname, mashîkhat-nâma]. Kebenaran ini ditulis dalam bahasa Parsi di masa-masa sebelumnya; kemudiannya ditulis dalam bahasa Turki Uthmaniyyah .. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, izin telah diberikan untuk menjadi guru Mesnevi, bukan seorang syeikh; namun, keizinan yang diberikan kepada guru Mesnevi merupakan “dokumen izin” Generik [icazetname] yang sama yang diberikan kepada syekh yang baru diberi kuasa, yang telah dilatih dalam Upacara Solat Berputar (Sema).

Guru Masnavi [Mesnevihan] juga diizinkan memakai selendang serban [destar] yang sama dengan seorang syeikh; hal ini juga diizinkan untuk wakil syeikh [halife], dengan izin dari Maqâm-i Chelebi. di zaman Uthmaniyyah, seorang darwis Mevlevi yang merupakan keturunan langsung dari putra puteri Nabi Muhammad [disebut: sayyid] atau yang merupakan keturunan patrilineal langsung dari Mawlânâ Rumi juga diizinkan memakai selempang serban. Mevlevis yang memakai selempang serban diberi penghormatan tinggi sesuai dengan peringkat mereka. Namun, orang penting yang mempunyai pangkat syeikh merupakan orang yang diberi kuasa untuk memimpin tekke.

Semasa kepimpinan Mehmet Bâqir Chelebi (yang tinggal di Aleppo, Syria dari sekitar tahun 1925 hingga 1937 saat dia dideportasi ke Turki, dan yang meninggal di tahun 1944), sejumlah individu yang tak diketahui mungkin telah dilantik sebagai syekh Mevlevi di pondok-pondok di luar Turki , seperti yang diperlukan.

 

Berikut ini dianggap sebagai syekh Mevlevi dan guru Mesnevi; maklumat mengenai bagaimana mereka diberi kebenaran tak tersedia di masa ini

1) Midhat Bahâri Beytur Efendi dari Istanbul (1879-1971, Masnavi reciter [Mesnevi-han, Masnavî-khwân] di KasImpasha Mevlevihane, pelajar Hüseyin Fahreddin Dede (wafat tahun 1911, diberi kuasa sebagai syaikh di tahun 1924, shaykh terakhir dari Bahariye Mevyye di Eyup, berhampiran Istanbul), syekh Mevlevi pertama yang diizinkan memimpin Sema dalam tempoh “Sema kebangkitan”

2) Tâhir Olgun Efendi (Tâhir’ül Mevlevî) Istanbul (1887-1951), kebenaran [ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevi-hân, Masnavî-khwân]

3) Abdülbâkî GolpInarlI Efendi (1900-1982, seorang sarjana penting Mevlevi, pelajar Hüseyin Fahreddin Dede)

Semasa kepimpinan Jelaluddin Bâqir Chelebi (yang tinggal di Istanbul, dan meninggal di tahun 1996), sejumlah individu diberi kuasa dan diberi izin bertulis [icazet, ijâzat] untuk menjadi syekh Mevlevi atau guru Mesnevi. (Süleyman Loras Dede dilaporkan telah menggambarkan pertemuan rahsia di masa yang sangat menindas saat undang-undang anti-sufi diberlakukan dengan keras, saat dia dilantik bersama dengan Selman Tüzün dan Hüsrev Çelebi)

4) Ahmed Gavsi Baykara Efendi dari Istanbul (1902-1967, putera syekh terakhir YenikapI Mevlevihane, Abdülbâkî Dede)

5) Hüsrev Enver (Hüsrev Çelebi) Efendi, dilahirkan dalam cabang keluarga Konya Çelebi yang ditubuhkan di Afyonkarahisar

6) Münir Öztorun (Münir Çelebi) Efendi (meninggal 1972), dilahirkan dalam cabang keluarga Konya Çelebi yang ditubuhkan di Afyonkarahisar, kebenaran [ijâzat] untuk menjadi guru Mesnevi [Mesnevi-hân, Masnavî-khwân]

7) Süleyman Biologi Loras Dede Efendi (1904-1985, digambarkan dalam Friedlander “The Whirling Dervishes,” 1975)

8) O. S. Resûhi Baykara Efendi dari Istanbul (1913-1989, putera syekh terakhir dari YenikapI Mevlevihane, Abdülbâkî Dede)

9) Selman Tüzün Efendi dari Istanbul (1905-1995, cucu Hüseyin Fahreddin Dede, syeikh terakhir dari Behariye Mevlevihane; juga pemimpin Sema, atau pôstneshîn, yang digambarkan dalam buku Friedlander, “The Whirling Dervishes,” 1975)

10) Andaç Arbash Efendi dari Ankara (1932-2003, yang gurunya merupakan Abdülbâkî GolpInarlI)

11) Abô ‘l-Qâsem Tafazzolî Efendi dari Tehrân (meninggal, 2004, kebenaran [ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan, Masnavî-khwân])

12) Shefik Can Efendi dari Istanbul (1910-2005, seorang guru Mesnevi, atau Mesnavihan [Masnavî-khwân], yang mendedikasikan dekad terakhirnya menerjemahkan puisi Mawlan ke dalam bahasa Turki kontemporari dari teks-teks Parsi yang asli; gurunya merupakan Tâhirü’l-Mevlevi- -Tâhir Olgun, seorang Mesnevihan (dengan siapa dia mula belajar di tahun 1935 dan dari siapa dia mendapat kebenaran bertulis [icazet-name] untuk menjadi Mesnevihan) yang meninggal di tahun 1951 – dan Midhat Bahâri Beytur yang meninggal di tahun 1971

13) Hüseyin Top Efendi dari Istanbul (b. 1933, seorang Hâfizu ‘l-Qur’ân yang telah memimpin Sema di Galata Mevlevihane dan yang gurunya merupakan Midhat Bahâri Beytur)

14) Tughrul Inancher Efendi dari Istanbul (b. 1946, pemimpin semasa perintah sufi Helveti-Jerrahi; mulai tahun 1993, dia merupakan pengarah kumpulan pemuzik Kementerian Kebudayaan Turki dan pernah menjadi pemimpin Mevlevi (postneshin) dari kumpulan Sema di Istanbul yang terdiri daripada para darwis Jerrahi yang dilatih sebagai semazen)

15) Nail Kesova Efendi dari Istanbul (sekitar tahun 1936, yang gurunya merupakan Ahmet Bican Kasapoglu, dan yang selalu memimpin kumpulan Sema di Galata Mevlevihane)

16) Kabir Helminski Efendi dari AS (b. 1947)

Semasa kepimpinan Ketua Chelebi sekarang, Fâruk Hemdem Chelebi (dari Istanbul), yang berikut telah diberi kuasa dan diberi izin bertulis [icazet, ijâzat] untuk menjadi syekh Mevlevi (atau seorang guru Mesnevi, dalam dua kes):

17) Shems YIlmaz (Remzi) SusamIsh Efendi dari Sivas (b. 1939, Disorientasi satu semazen tertua di zaman kebangkitan Sema; putra Mehmet Dede, juga dikenal sebagai Sivas Dede, yang fotonya muncul dalam buku Friedlander 1975 yang menyatakan bahawa dia berumur 83 tahun dan sudah semazen sejak berumur 15 tahun)

18) Süleyman Wolf Bahn Efendi dari Jerman (b. 1944)

19) Hüseyin Peter Cunz Efendi dari Switzerland (b. 1949)

20) Mürsel Michaël Derkse Efendi dari Belanda (1953-2020)

21) Emin IshIk Efendi dari Istanbul (1936-2019; keizinan [ijâzat] untuk menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan]; seorang guru Mesnevi di Istanbul, yang gurunya merupakan Midhat Bahâri Beytur Efendi; dia juga seorang Hâfizu ‘l-Qur’ân )

22) Kadri Yetish Efendi dari Istanbul (sekitar tahun 1931, yang selalu memimpin kumpulan Sema di Galata Mevlevihane, yang datuknya merupakan seorang Mevlevi, dan yang gurunya merupakan Midhat Bahâri Beytur)

23) Nadir KarnIbüyükler Efendi dari Konya (b. 1959, yang selalu mengetuai kumpulan Sema di Konya)

24) NâsIr Abdülbâkî Baykara Efendi dari Istanbul (b. 1948, yang dibesarkan dalam keluarga Mevlevi, yang ayahnya merupakan O. S. Resûhi Baykara Efendi, dan kakeknya merupakan syekh terakhir YenikapI Mevlevihane).

25) Hüseyin Erek Efendi dari Istanbul (b. 1960; seorang Hâfizu l-Qur’ân, Disorientasi seorang pemimpin masjid besar, pemimpin kumpulan Sema, dan seorang guru Mesnevi)

26) Ibrahim Gamard Efendi dari AS (tahun 1947)

27) Mohammad Bordbâr Efendi dari Tehrân (kebenaran [ijâzat] kerana menjadi guru Mesnevi [Mesnevihan], seorang sarjana dan guru Mesnevi di Iran yang telah bertahun-tahun menulis komen mengenai Masnavi, seorang pelajar Allahyarham Abô ‘l- Qâsem Tafazzolî Efendi)

28) Fahri ÖzçakIl Efendi dari Konya (b. 1961, semazen dan setelah itu semazenbashI untuk Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan Republik Turki [Konya Türk Tasavvuf Müzighi Toplulughu, 1990], yang ditunjuk oleh Kementerian sebagai postneshin utama kumpulan Sema Kementerian , yang digambarkan dalam buku Friedlander, “The Whirling Dervishes,” 1975)

29) Mustafa Gustavo Martinez Efendi dari Amerika Syarikat (Florida) dan Columbia

30) Bahâüddin Tâhâ Hidâyetoghlu Efendi dari Konya (b. 1975, seorang doktor yang dibesarkan dalam keluarga Mevlevi)

31) YIlmaz Kafadar Efendi dari Istanbul (Ahli bedah, bekas semazen, dan penyokong lama Jelaluddin M. Bâqir Chelebi Efendi)

32) Ahmet Sami Küçük Efendi dari Konya (b. 1969, semazen dan setelah itu semazenbashI untuk Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan Republik Turki [Konya Türk Tasavvuf Müzighi Toplulughu, 1990])

33) YIldIrIm Ekin Efendi dari Amsterdam, Belanda (sekitar tahun 1970 di Eregli, Turki berhampiran Konya)

34) Abdul Aziz Malcolm Dart Efendi dari Melbourne, Australia (b. 1953, England; pemimpin Perintah Mevlevi Australia sejak 1986)

35) Mim Kemâl Öke Efendi dari Istanbul (b. 1955, profesor sains politik)

36) Nezih Chetin Efendi dari Istanbul (b. 1961, mulai tahun 1993 dia merupakan semazenbashi dari kumpulan Helveti-Jerrahi Sema, setelah itu dilantik di tahun 2016 sebagai pengganti Mevlevi (halife) ketua kumpulan Sema (postneshin), Tughrul Inancher Efendi , dan setelah itu dilantik di bulan Mei 2018 sebagai pemimpin Mevlevi (postneshin) kumpulan Sema.)

Selain melantik syekh Mevlevi baru, Fâruk Hemdem Chelebi Efendi telah bekerja keras untuk mendapatkan pemahaman dan sokongan dari Kerajaan Turki untuk apa yang masih ada dalam tradisi Mevlevi di Turki. Dia sering pergi ke ibu kota, Ankara, untuk bertemu dengan pegawai Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan (dan adiknya, Esin Chelebi Bayru telah menghadiri banyak pertemuan seperti itu saat dia tak hadir).

 

Facebook Comments
Please follow and like us:

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *